torsdag, oktober 12, 2006

Så skål for vår fødsel, vårt liv og vår død

Jeg har fått dilla på Lars Martin Myhres siste sang; Trøstesang. Melodien er fin, men teksten er nydelig. Litt trist, melankolsk og optimistisk.

Trøstesang

Ikke vær lei deg bror, ikke vær redd. Ingenting skjer som ikke har skjedd titusen ganger før.
For mennesket er som mennesket er; drifter og drømmer, savn og begjær. Vi fødes, vi lever, vi dør.

Så skål for vår fødsel, vårt liv og vår død. Vår daglige dont og vårt daglige brød. Skål for den evige hvile.

Husk Terje Vigen, bror, de tvang ham i kne. Han sturte en dag eller to eller tre så rystet han sorgene av.
Vårt livsløp er ukjent, men målet bestemt. Fra fødselen styrer vi alle som kjent vår skute mot død og mot grav.

Så skål for vår fødsel, vårt liv og vår død. Vår daglige dont og vårt daglige brød. Skål for den evige hvile.

Natten er nådefull, vinen er rød. Den kan ikke leve som ikke kan dø og vi er velsignet på jord. For vi har fått drikke av skygge og sol i stanken av forfall og duft av fiol. Så ikke vær lei deg mer bror.

En skål for vår fødsel, vårt liv og vår død. Vår daglige dont og vårt daglige brød. Skål for den evige hvile.

En skål for vår fødsel, vårt liv og vår død. Vår daglige dont og vårt daglige brød. Skål for den evige hvile.

Ikke vær lei deg bror, ikke vær redd. Ingenting skjer som ikke har skjedd.


-Lars Martin Myhre

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke vær lei deg, du kan ikke gjøre noe av betydning...

Og Terje Vigen mistet familien sin, for fuck's sake. Du må være temmelig ute av vater for å ikke bli deppa av den sangen


:) men hittil er dette en ganske fin høst, eller hva?

Tevanga sa...

Jeg er ikke lei meg. Jeg synes sangen er fin, og blir ikke deppa av den. Jeg liker det den sier om at det ikke er vits å sture, men nyte livet mens vi har det. Jeg er nesten tilbake i vater, og ærlig talt så bryr jeg meg ikke så mye om det som vippa meg ut lenger. Helt sant. Høsten er fin :o)

tonelill sa...

Høsten er den beste årstiden, men den er aller finest på østlandet! Gled deg over at du er på østlandet denne høsten, pus!

Anonym sa...

Det første var egentlig ment som et sammendrag av teksten. Det at man ikke kan gjøre noe av betydning gjør meg litt trist, jeg tror litt på det.

Men ikke på mikronivå. For de rundt deg kan du gjøre masse. Som å skrive et blogginnlegg folk kan gruble på, le av eller mimre til. (eller svare på det, så den som skriver vet at det betyr noe for noen?) Er glad i deg.

Tevanga sa...

Ja, summetone, jeg gleder meg over at jeg er på østlandet nå, absolutt. Og ja mu, jeg tror litt på det jeg og. Og er glad i deg også :o)