onsdag, oktober 13, 2010

Fornyet tro på menneskeheten.

Etter skandalen med gravlystyveriet forrige uke har jeg begynt å tvile på det gode i mennesket (neida, ikke så dramatisk, men det er jo ikke fritt for at man begynner å lure på folk). MEN, uansett hvor skeptisk jeg var så var dette altså dagen for å kaste seg uti det og stole på et menneske jeg aldri har møtt.

Vinteren er jo på full fart inn over landet og frøken Tevanga så seg nødt til å kjøpe ved etter at nesten all veden jeg arva etter mormor endelig er brukt opp.

Så jeg ringte telefonnummeret fra lappen som hang i oppgangen min i fjor og snakket med en veldig hyggelig mann som het Kjell. Kjell skulle komme onsdag, altså i dag, mellom åtte og ni. Jeg hadde ikke undervisning før elleve, men sto opp før åtte så jeg skulle være våken til Kjell kom. Vel. Det varte og det rakk. Jeg spiste frokost. Jeg drakk kaffe. Jeg ventet. Ti på halv ti ringte Kjell. Han sto i kø på Skedsmokorset og kom ikke til å rekke frem til meg i tide. Så han foreslo at jeg kunne legge pengene, 700 kr, i en konvolutt og la døra til kjellerboden stå åpen så skulle han bære ned veden når han kom frem. Jeg tvilte ikke veldig, og det var jo heller ikke store summer, men allikevel var jeg jo litt spent da jeg kom hjem. Ville boden være tom og pengene vekk? Eller ville den være full av deilig ved som kan varme meg gjennom vinteren? Få med deg den spennende fortsettelsen, neste uke på Tevanga i storbyen.

Neida. Dere skal selvsagt slippe å pines. Jeg kom hjem, gikk rett i kjelleren (bokstavelig, ikke billedlig talt) og der sto ti sekker med ved pent og sirlig stablet oppetter veggen i boden. Jeg digger Kjell. Og er glad for at jeg fremdeles kan tro på at de aller fleste mennesker er ærlige, gode og fine.


Så glad ble jeg da!

2 kommentarer:

Elins reiseblogg sa...

Så flott at det finnes slike folk som Rolf :)Men forferdelig at det finnes folk som gjør hærverk på kirkegården. Så i avisa at i Trondheim så hadde noen veltet masse gravstøtter i helga :( Jeg lurer bare på hva som får folk til å gjøre slik?

Tevanga sa...

Ja, det er flott at det finnes bra folk der ute! Ja, man kan jo lure på hva folk tenker når de velter gravstøtter! Vanskelig å vite om man skal bli sint eller bare trist.