mandag, oktober 11, 2010

How low can you go?

Min kjære mormor døde for ca tre år siden, og i anledning høsten dro mamma og jeg på søndag opp den lange veien til Grefsen for å stelle litt på graven. Vi reiste avgårde med freidig mot, en erika, spade og lighter. Lys tok vi ikke med, for vi har en liten lykt på steinen, som mamma visste hun hadde satt igjen et utent lys i tidligere i sommer. Men hva er det som møter oss når vi kommer opp? En lykt med åpent lokk, uten lys! Noen har altså STJÅLET lyset som sto i lykta! Dette har skjedd en gang før, men da var mamma ikke helt sikker på om hun kanskje ikke hadde satt igjen noe lys. Denne gang er hun altså bombesikker, og det lokket som sto oppe er for tungt til å ha blåst opp. Hvilket betyr at noen har stjålet gravlyset vårt og latt lokket stå oppe så det kunne regne ned i lykta. Det var heller ikke det eneste som var borte, vasen som sto ved siden av støtta var også søkk vekk. Jeg fatter virkelig ikke hvordan folk kan være så frekke som å gå i lyktene til folk og STJELE GRAVLYS! Det vitner om en så grunnleggende mangel på respekt at jeg blir helt kvalm. Det er jo heller ikke spesielt respektfullt å komme på graven til din far/mor/bestefar/mormor/e.l. med et gravlys du har stjålet??!

I og med at blomsten som sto plantet der oppe var så fin og fjong og til og med kom med nye knopper ville det være synd å rive den opp for å plante erikaen, så da måtte mams og jeg reise hjem igjen med uforrettet sak. Men neste gang setter vi ikke igjen noe utent lys i lykta.

Ingen kommentarer: